Centrum van de wereld
’In Amsterdam maken ze chocolade van cacao uit Ghana”, noemde Van Hedel als voorbeeld. Dirk Lubbers, baas van Heineken Experience, het interactieve museum van het bierconcern, verwees naar zijn eigen broodheer. „Heineken begon als een Amsterdamse brouwerij maar is nu actief in zo’n tweehonderd landen.”
Maar het merendeel van de avond ging het toch over lokale zaken. Zoals over de plannen van het stadsbestuur om de auto in het Amsterdamse centrum terug te dringen. „De binnenstad moet wel bereikbaar blijven,” zei scheidend directeur Ellen Jacobs van MKB Amsterdam, die wordt opgevolgd door Dolf Kloosterziel. Jacobs vindt dat de plannen niet te snel maar stap voor stap moeten worden ingevoerd.
De Amsterdamse VVD-fractievoorzitter Marja Ruigrok, tevens directeur van een marktonderzoekbureau, pleitte voor meer parkeergarages zodat de auto’s onder de grond verdwijnen. Ze had zich er mateloos aan geërgerd dat baliemedewerkers in stadsdeel Nieuw West een rokjesverbod hadden opgelegd gekregen. „Ik zal blij zijn als het op de eerste warme dag in april weer Rokjesdag is,” zei ze gevat.
Een ander heikel onderwerp tijdens drukbezochte bijeenkomst was het bouwen van huizen op industrieterreinen. „Er moet wel ruimte overblijven voor ondernemers,” verzuchtte de Amsterdamse MKB-voorzitter Bart Drenth. „Amsterdam moet niet alleen een woon- en slaapstad worden. Wethouder Pieter Litjens, die burgemeester Eberhard van der Laan verving, probeerde hem gerust te stellen. „We zullen soms ook om bedrijven heen bouwen. Een stad zonder ondernemers is een dode stad.” De stadsbestuurder, die eerder burgemeester van Aalsmeer en Kamerlid was, had begrip voor de klachten over overlast van de vele toeristen. Hij wees er wel op dat zij veel geld in het laatje brengen.
Directeur Patrick Hendrikse van Brouwerij ’t IJ vertelde dat hij nieuwe ruimte zoekt voor zijn bedrijf, dat nu nog op twee plaatsen in Oost is gevestigd. „Almere wil graag dat we daarnaartoe komen maar ik blijf liever in Amsterdam.” Hij stond juist te praten met Oos Kesbeke, directeur van Kesbeke Fijne Tafelzuren, over de mogelijkheid dat Kesbeke, vorige jaar winnaar van de Amsterdam Business Award, Amsterdamse uien of ander zuur levert voor de borrelhapjes in het proeflokaal van Brouwerij ’t IJ.
Ook aanwezig was de jonge ondernemer Matthijs Otto van NetworkTables. Belangstellenden kunnen via internet bij hem een plek aan één van zijn netwerktafels reserveren en zo in contact komen met voor hen interessante mensen. „Mijn bedrijf doet dit op allerlei evenementen in binnen- en buitenland, bijvoorbeeld op het Oktoberfest in Duitsland en zelfs in China”, zei hij.
Aan het einde van de bijeenkomst wist Rabo Bank Foundation-directeur Van Hedel, die in geanimeerd gesprek was met marketingdeskundige Joke Pronk, nog te vertellen dat de Rabobank weliswaar stopt met de sponsoring van wielrennen en paardensport maar dat de bank hockey blijft ondersteunen. „Die sport wordt steeds populairder”, zei hij. „Bovendien is volgend jaar het EK hockey in Amsterdam.”
http://assets.mkbservicedesk.nl/mkb-amsterdam/5093a3c6976609ce931e215a6af34491.jpg